• 15.12.2010
    Opbouw gevel

  • Opbouw gevel

    De opbouw van de gevel beschrijft het proces dat wordt doorlopen om de bestaande gevel te slopen en te vervangen voor een extra dikke geluidswerende gevel.

    Hier is te zien hoe de muur opgebouwd wordt. De gevel heeft als voornaamste functie de achterliggende gebouwen te beschermen tegen geluidsoverlast. De geluidsoverlast is gelijk aan 97 dB wat overeenkomt met het geluid van een elektrische drilboor of een viool van dichtbij. Om de geluidsoverlast naar de achterliggende gebouwen tegen te gaan, moet de gevel opgebouwd worden uit een spouwconstructie. Op de eerste drie verdiepingen is het binnenblad van de spouwmuur zichtbaar. Deze massieve muur van Poriso bakstenen wordt opgetrokken voordat de voorste gebouwdelen weg gesloopt worden. De nieuwe muur vormt namelijk tegelijkertijd de nieuwe constructie om de bestaande vloeren te ondersteunen.

    Wanneer de baksteenwand gemetseld is kan de bestaande gevel worden gesloopt.

    Van onderaf kan de aannemer dan ook het buitenblad van de spouw maken, opgebouwd uit massief hout. Dit is een Holz 100 paneel, dat samen met de bakstenen muur grofweg 90% van het geluid tegenhoudt.

    Om te voorkomen dat er binnen in de spouw een resonantie ontstaat en deze juist als een klankkast gaat werken, zal hier een isolatielaag van wol in aangebracht worden.

     

    De overige 10% van het geluid wordt tegengehouden door de voorzetgevel. Deze voorzetgevel is opgebouwd uit twee lagen. Op het massieve houten paneel wordt eerst een isolatielaag van schapenwol, Doscha-wol, aangebracht. Deze Doscha-wol wordt tegen weer en wind beschermd door een folie genaamd Stamisol. Vervolgens worden hiervoor betonnen panelen opgehangen.

    Vanuit het vliegtuig levert het dit beeld op. De betonpanelen worden allemaal van hetzelfde formaat gemaakt, zodat de maatverschillen van de gebouwen opgevangen worden door de voegen. Hierdoor ontstaat een variërend patroon. Helemaal op de begane grond worden houten latten op de voegen bevestigd ter bescherming tegen botsende karretjes die de vliegtuigen bevoorraden. 

    De compositie van het geveloppervlak wordt ook bepaald door de verschillende openingen die erin zitten. Naast de openingen van de hangars, zijn er ook loggia’s die over de landingsbaan uitkijken. Deze loggia’s zijn voor de passagiers die alvast even willen zien waar ze naar toegaan, of voor de vliegtuigspotters of de werknemers van de luchthaven.